Bedrijven
01 februari 2023 mr. Aleid Kanis
Klanten betekenen alles voor een onderneming, zonder klanten heeft u immers geen omzet. Het is daarom heel belangrijk om goede zakelijke relaties aan te gaan met uw klanten. Het kan echter altijd voorkomen dat u in een conflict met de klant komt. In veel gevallen gaat het conflict om het niet betalen van facturen. Er zijn echter meer oorzaken van een conflict. Wat kunt u eraan doen? U leest er meer over in dit artikel.
Heeft u een conflict met een klant? In eerste instantie kunt u er het best voor kiezen om het conflict zelf op te lossen. Het is namelijk heel verstandig om uw zakelijke relaties goed te houden. Het kan immers gaan om een misverstand of iets kleins. Het eerste wat u doet is het aangaan van een gesprek. In dit gesprek kunt u achterhalen waar het probleem ligt. Misschien is er iets misgegaan, u kunt bijvoorbeeld iets verkeerds geleverd hebben of een product voldoet niet aan de standaard. U kunt aanbieden om het product te repareren of vervangen. Een conflict is zo vaak snel opgelost.
Als u een ingebrekestelling heeft ontvangen, dan kunt u het best niet langer wachten, maar binnen de gestelde termijn reageren. Anders bent u in verzuim. De klant heeft dan recht om op uw kosten een andere partij in te schakelen. Dit is ook het geval als de klant recht heeft op herstel van een product, maar u daar niet aan voldoet.
Heeft u een ander conflict met de klant? Heeft u geprobeerd om het op te lossen met de klant, maar komt u er niet uit? Dan kunt u de zaak het best laten beoordelen door een jurist. U weet dan precies wat uw rechten en plichten zijn. De jurist kan bepalen wat de beste strategie is voor u. In sommige gevallen betekent het dat er direct actie ondernomen moet worden. Vaak kan het conflict opgelost worden zonder dat er een procedure moet worden gestart.
Als een klant niet betaalt, dan kunt u een ingebrekestelling sturen. U moet dit altijd schriftelijk doen. In deze ingebrekestelling biedt u de klant een mogelijkheid aan om binnen een bepaalde termijn de factuur alsnog te voldoen. Als de klant dan nog niet betaalt, dan kunt u incassokosten in rekening brengen. Als het gaat om een zakelijke klant, dan is deze al in verzuim meteen na het verstrijken van de betalingstermijn. De klant is u dan al incassokosten en rente schuldig. Het is daarom belangrijk om een betalingstermijn vast te stellen. Doet u dit niet? Dan gaat de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen op.
Het in rekening brengen van incassokosten mag bij een consument pas na het sturen van een 14-dagenbrief. Dit is een brief waarin u aangeeft dat de factuur binnen 14 dagen betaald moet zijn. Aan deze brief zitten een aantal eisen verbonden. Er moet bijvoorbeeld instaan dat er incassokosten in rekening worden gebracht, bovendien moet vermeld worden wat de hoogte van deze kosten zijn.
Er zijn nog andere manieren om een openstaande factuur op te lossen. Enkele voorbeelden zijn:
Het is in alle gevallen beter om een conflict met een klant te voorkomen. Wij geven u enkele tips die daarbij kunnen helpen:
Ik heb een conflict met de klant; wat nu? In dit artikel hebben we u advies en enkele tips gegeven hoe u hiermee om kunt gaan. Het is verstandig om in eerste instantie zelf een conflict met een klant op proberen te lossen. Lukt dat niet? Dan kunt u juridische hulp inschakelen.
Meester en Meester is een juridisch adviesbureau. Wij helpen particulieren, bedrijven en overheidsinstanties. Wij geven advies over allerlei problemen en vraagstukken waar u tegenaan loopt. Toegankelijkheid, laagdrempeligheid en betaalbaar advies is daarbij ons doel. Kom contact in contact met ons.
Bedrijven
Een Functionaris Gegevensbescherming (FG) speelt een cruciale rol in het beschermen van persoonsgegevens en het waarborg...
Verder lezen
Bedrijven
Een concurrentiebeding in een arbeidsovereenkomst is bedoeld om te voorkomen dat werknemers na hun vertrek direct concur...
Verder lezen
Bedrijven
Als bedrijf met meerdere aandeelhouders is het essentieel om afspraken vast te leggen over samenwerking en besluitvormin...
Verder lezen
Bedrijven
Ben je net een bedrijf gestart of heb je tot nu toe weinig aandacht besteed aan privacy, maar wil je dit nu beter regele...
Verder lezen
Bedrijven
Een conflict op de werkvloer: altijd lastig. In dit blog leggen we meer uit over het verbetertraject.
Verder lezen
Bedrijven
In een wereld die steeds meer verbonden is, schittert Spanje – en specifiek Ibiza – als een topbestemming voor onderneme...
Verder lezen