Tingey injury law firm D Zpc4 UY8 Zt Y unsplash

Bedrijven

Particulieren

Ik heb een juridische brief gekregen, wat nu?

21 januari 2023

Het kan zomaar voorkomen; ineens ligt er een juridische brief op de deurmat. In veel van dit soort brieven eist de advocaat of jurist actie of een geldbedrag vanuit de ondernemer en wel binnen een x aantal dagen na de dagtekening. Vaak is deze termijn 14 dagen of korter. Reageert u niet, dan wordt er direct gedreigd met juridische stappen, wat gepaard gaat met hoge kosten die voor uw rekening komen.

Laat u niet afschrikken door een juridische brief

Het is logisch dat u als ondernemer schrikt als u zo’n brief ontvangt, helemaal als deze brief ook nog eens vol staat met moeilijke taal en er gedreigd wordt met juridische stappen. De kans is groot dat u als schrikreactie direct akkoord gaat met de eisen van de advocaat. Het komt vaak voor dat er een onredelijke reactietermijn vermeld wordt van 24 uur of dat u een enorm hoog geldbedrag moet betalen. Aan de andere kant kan het ook zijn dat u als het ware verlamt en helemaal niets doet. U neemt een afwachtende houding aan en onderneemt geen stappen. In veel gevallen kan de kwestie echter eenvoudig opgelost worden en kan de schade zelfs beperkt worden door op een juiste manier te reageren bij het krijgen van een juridische brief.

Hoe kan ik het beste reageren op een juridische brief?

Misschien vraagt u zichzelf af hoe u in hemelsnaam moet reageren binnen de gestelde korte termijn. U heeft toch helemaal geen tijd om een schriftelijke reactie op te stellen en u wilt het liever ook niet uitbesteden aan een jurist of advocaat. Wat u in dit geval het beste kunt doen is een korte brief opstellen waarin u verzoekt om uitstel. Dit geeft u ruimte om zelf een goede brief op te stellen, of het uit te besteden aan een advocaat of jurist.

Daarnaast is het ook belangrijk dat u goed bekijkt of de beschreven situatie wel correct is en op u van toepassing is. Als u besluit om zelf op de juridische brief te reageren, dan kunt u hiervoor onderstaande tips gebruiken:

  • Geef aan dat u het niet eens bent met de eisen die gesteld worden en leg uit waarom;
  • U kunt een tegenvoorstel doen of aangeven dat u een eventuele procedure met vertrouwen tegemoet ziet. Vergeet niet om een termijn op te nemen in uw brief waarbinnen de advocaat dient te reageren op uw tegenvoorstel;
  • Maak alleen gebruik van juridische taal als u weet wat het betekent. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar helaas komt het in de praktijk vaak voor dat er met juridische terminologie gegooid wordt, terwijl de schrijver geen idee heeft wat het betekent;
  • Controleer of de argumentatie van de tegenpartij goed beschreven is. Het komt geregeld voor dat de informatie niet klopt, of dat de argumenten te algemeen zijn opgesteld. Zo kan er worden geschetst dat er voldoende bewijsmateriaal is, terwijl er niet wordt toegelicht waar het dan om gaat.

Conclusie

In dit artikel heeft u kunnen lezen wat u het beste kunt doen als u een juridische brief heeft gekregen. In het kort:

  • Ga allereerst na of het gestelde terecht is en of u in staat bent te bewijzen dat dit niet het geval is;
  • Reageer vervolgens meteen inhoudelijk of vraag om uitstel;
  • Twijfelt u over uw positie, schakel dan de hulp in van een jurist of advocaat. Hiermee kan een juridische procedure in de meeste gevallen worden voorkomen.

Meester en Meester; maakt recht voor iedereen toegankelijk

Heeft u een juridische brief gekregen? Dan doet u er verstandig aan om juridische hulp in te schakelen. De kosten die u maakt voor een jurist haalt u er vrijwel altijd uit. Met een goede strategie kunt u een geschil namelijk vaak voorkomen.

Meester en Meester is een juridisch adviesbureau dat staat voor een veilige en rechtvaardige samenleving. Wij helpen u graag! Meester en Meester biedt rechtsbescherming aan particulieren, bedrijven en de overheid.

Voor niet-juristen kan de juridische wereld soms onbegrijpelijk zijn. Bij Meester en Meester komt talent en kennis samen. Wij maken recht voor iedereen toegankelijk en ontzorgen onze klanten op juridisch vakgebied.

Deel dit artikel

Meester en Meester is gevestigd in Zwolle en Kampen, maar wij helpen klanten in heel Nederland. Kunt u ons advies goed gebruiken of heeft u onze hulp nodig? Neem dan contact met ons op! U kunt ons direct bellen op 088-0665002, maar u kunt ook een mail sturen naar info@meesterenmeester.nl.