Belastingen en boetes 3

Bedrijven

Een klant betaalt niet; hoe ga je daar mee om?

20 januari 2023

Iedere ondernemer heeft met klanten te maken. De meesten van deze klanten zullen uw facturen binnen de vastgestelde termijn betalen. Bijna iedere ondernemer zal hier vroeg of laat mee te maken krijgen: Een klant betaalt niet. De klant zal hier zijn of haar eigen reden voor hebben, maar hoe kunt u ermee omgaan? Wat kunt u eraan doen en hoe kunt u het in de toekomst voorkomen? In dit artikel gaan we dieper in op dit onderwerp.

Klant betaalt niet

Als een klant niet betaalt, dan heeft de klant daar een bepaalde reden voor. In de praktijk blijkt dat er twee oorzaken zijn waarom sommige klanten hun factuur niet betalen:

  • De klant wil wel betalen, maar hij of zij heeft de financiële middelen niet. De klant kan dus eigenlijk gewoon niet betalen;
  • De klant wil niet betalen om een bepaalde reden.

De oplossing voor de eerste reden is vaak maatwerk. U kunt het best per geval bekijken hoe u toch de klant kunt bewegen om te betalen. Soms valt het op te lossen door een betalingsregeling af te spreken. In een ander geval is het beter om een incasso op te starten. Loopt het echt uit de hand, dan zou u faillissement voor de klant kunnen aanvragen. Het traject waar u voor kiest wordt vooral bepaald door het openstaande bedrag.

Een klant die niet wil betalen heeft daar een reden voor. In de meeste gevallen gaat het dan om een geschil tussen hem/haar en uw bedrijf. In zo´n geval is het erg belangrijk om uw rechten en plichten na te gaan in deze bepaalde situatie. Ga na hoe u er juridisch voor staat. Hierna kunt u aan de hand van deze informatie misschien uw klant bewegen om te betalen. In een ander geval zal een rechter moeten beslissen over het geschil tussen u en de klant die niet betaalt.

Wat kunt u doen als een klant niet betaalt?

Heeft u een klant die niet betaalt? Dan kunt u zelf de volgende stappen zetten om de klant tot betalen te bewegen:

  • Stuur de klant een betalingsherinnering. Het is altijd mogelijk dat een klant een factuur vergeten is. In de meeste gevallen is onwil of onmacht niet de oorzaak van een onbetaalde factuur. Ga daarom altijd vriendelijk en zakelijk om met uw klanten. Zorg wel voor duidelijkheid, dus vermeldt de betalingstermijn duidelijk op de factuur!
  • Reageert de klant niet op de betalingsherinnering? Dan kunt u ervoor kiezen om de klant een ingebrekestelling te sturen. Volgens de wet moet u dit altijd schriftelijk doen;
  • Voor zakelijke klanten geldt dat ze na het ontvangen van een ingebrekestelling in verzuim zijn. Ze zijn hierdoor onmiddellijk incassokosten verschuldigd. Voor incasso geldt een minimum bedrag van €40,-. Ook particuliere klanten zijn in verzuim als ze na het ontvangen van de ingebrekestelling niet betalen. Ze hoeven echter pas incassokosten te betalen na een termijn van 14 dagen;
  • Betaalt een klant nog niet na het opstarten van een incasso? Dan kunt u het best een jurist inschakelen. Deze zal een brief opstellen en naar uw klant sturen. In veel gevallen gaat de klant dan over tot betaling;
  • Gaat de klant nog steeds niet over tot betaling? Als het gaat om een hoog bedrag, dan zult u naar de rechter moeten om de klant tot betalen te dwingen. Als het echter om een klein bedrag gaat, dan zal het u meer kosten dan opleveren. Het best kunt u advies vragen bij een jurist om na te gaan of het zinvol is om naar een rechtbank te gaan. In veel gevallen wil een klant niet betalen vanwege een conflict. Misschien heeft de klant niet de juiste goederen ontvangen of niet op tijd. Het kan dat afspraken niet nagekomen zijn of dat er onduidelijkheden zijn in uw onderlinge afspraken. Het is altijd verstandig om in geval van een conflict een jurist in te schakelen.


Juridisch advies van Meester en Meester

Een klant betaalt niet; als ondernemer zult u er zeker eens mee te maken krijgen. Het kan ergernis opleveren, maar als u er rustig en zakelijk mee omgaat, dan kunt u in de meeste gevallen zorgen dat de klant toch betaalt. In sommige gevallen volstaat het sturen van een herinnering. Soms zult u verdere stappen moeten nemen.

Heeft u alles gedaan wat u kon maar wil de klant nog steeds niet betalen? Dan kunt u het best een jurist inschakelen. De jurist zal aan de hand van uw verhaal en gegevens een inschatting maken van de zaak. Hierdoor kan snel bepaald worden wat de kans is op betaling en of een verdere procedure zinvol is.

Meester en Meester is een juridisch adviesbureau. Wij helpen particulieren, bedrijven en overheidsinstanties. Wij geven advies over allerlei problemen en vraagstukken waar u tegenaan loopt. Toegankelijkheid, laagdrempeligheid en betaalbaar advies is daarbij ons doel.

Deel dit artikel

Heeft u onze hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op. U kunt ons bereiken via ons contactformulier of per e-mail. We zijn ook telefonisch bereikbaar op 088-0665002. Onze kantoren zijn gevestigd in Zwolle en Kampen, maar we zijn werkzaam in heel Nederland.