Bedrijven
20 januari 2023
Iedere ondernemer heeft met klanten te maken. De meesten van deze klanten zullen uw facturen binnen de vastgestelde termijn betalen. Bijna iedere ondernemer zal hier vroeg of laat mee te maken krijgen: Een klant betaalt niet. De klant zal hier zijn of haar eigen reden voor hebben, maar hoe kunt u ermee omgaan? Wat kunt u eraan doen en hoe kunt u het in de toekomst voorkomen? In dit artikel gaan we dieper in op dit onderwerp.
Als een klant niet betaalt, dan heeft de klant daar een bepaalde reden voor. In de praktijk blijkt dat er twee oorzaken zijn waarom sommige klanten hun factuur niet betalen:
De oplossing voor de eerste reden is vaak maatwerk. U kunt het best per geval bekijken hoe u toch de klant kunt bewegen om te betalen. Soms valt het op te lossen door een betalingsregeling af te spreken. In een ander geval is het beter om een incasso op te starten. Loopt het echt uit de hand, dan zou u faillissement voor de klant kunnen aanvragen. Het traject waar u voor kiest wordt vooral bepaald door het openstaande bedrag.
Een klant die niet wil betalen heeft daar een reden voor. In de meeste gevallen gaat het dan om een geschil tussen hem/haar en uw bedrijf. In zo´n geval is het erg belangrijk om uw rechten en plichten na te gaan in deze bepaalde situatie. Ga na hoe u er juridisch voor staat. Hierna kunt u aan de hand van deze informatie misschien uw klant bewegen om te betalen. In een ander geval zal een rechter moeten beslissen over het geschil tussen u en de klant die niet betaalt.
Heeft u een klant die niet betaalt? Dan kunt u zelf de volgende stappen zetten om de klant tot betalen te bewegen:
Een klant betaalt niet; als ondernemer zult u er zeker eens mee te maken krijgen. Het kan ergernis opleveren, maar als u er rustig en zakelijk mee omgaat, dan kunt u in de meeste gevallen zorgen dat de klant toch betaalt. In sommige gevallen volstaat het sturen van een herinnering. Soms zult u verdere stappen moeten nemen.
Heeft u alles gedaan wat u kon maar wil de klant nog steeds niet betalen? Dan kunt u het best een jurist inschakelen. De jurist zal aan de hand van uw verhaal en gegevens een inschatting maken van de zaak. Hierdoor kan snel bepaald worden wat de kans is op betaling en of een verdere procedure zinvol is.
Meester en Meester is een juridisch adviesbureau. Wij helpen particulieren, bedrijven en overheidsinstanties. Wij geven advies over allerlei problemen en vraagstukken waar u tegenaan loopt. Toegankelijkheid, laagdrempeligheid en betaalbaar advies is daarbij ons doel.
Bedrijven
Een Functionaris Gegevensbescherming (FG) speelt een cruciale rol in het beschermen van persoonsgegevens en het waarborg...
Verder lezen
Bedrijven
Een concurrentiebeding in een arbeidsovereenkomst is bedoeld om te voorkomen dat werknemers na hun vertrek direct concur...
Verder lezen
Bedrijven
Als bedrijf met meerdere aandeelhouders is het essentieel om afspraken vast te leggen over samenwerking en besluitvormin...
Verder lezen
Bedrijven
Ben je net een bedrijf gestart of heb je tot nu toe weinig aandacht besteed aan privacy, maar wil je dit nu beter regele...
Verder lezen
Bedrijven
Een conflict op de werkvloer: altijd lastig. In dit blog leggen we meer uit over het verbetertraject.
Verder lezen
Bedrijven
In een wereld die steeds meer verbonden is, schittert Spanje – en specifiek Ibiza – als een topbestemming voor onderneme...
Verder lezen