Andriyko podilnyk GFXRH3u N6 SE unsplash 1

Overheid

Secretaris bezwaarschriftencommissie uitbesteden?

24 februari 2023 mr. Aleid Kanis

Elke gemeente moet een secretaris bezwaarschriftencommissie in dienst hebben. Voor veel gemeenten blijkt echter dat deze functie lastig in te vullen is. Op de arbeidsmarkt zijn weinig juristen te vinden die deze gemeentelijke taak willen invullen. Kunt u de functie secretaris bezwaarschriftencommissie uitbesteden en wat valt onder zijn of haar takenpakket? In dit artikel kunt u er meer over lezen.

Wat is een secretaris bezwaarschriftencommissie?

Een gemeente is verplicht om een commissie bezwaarschriften te hebben. Deze commissie is samengesteld uit de secretaris bezwaarschriftencommissie, enkele andere secretarissen en een administratief jurist. In de meeste gevallen worden bezwaarschriften eerst via een informele weg opgepakt. Neemt dit het bezwaar van de persoon in kwestie niet weg, dan zal de formele weg naar de commissie bezwaarschriften in slaan. De secretaris bezwaarschriftencommissie is degene die advies uitbrengt aan de burgemeester en het college aangaande de bezwaarschriften die binnengekomen zijn. De secretaris zorgt voor een heroverweging binnen de bepaalde wettelijke termijnen.

Wat behoort tot zijn of haar takenpakket?

De volgende werkzaamheden horen bij de functie van secretaris bezwaarschriftencommissie:

  • Controle op de voortgang van de bezwaarschriften;
  • Het voorbereiden van een hoorzitting en advies. Een verslag en advies samenstellen en bespreken met de commissie;
  • Overleg plegen met leden en de voorzitter van de commissie;
  • Een onafhankelijke taak tijdens het gesprek tussen de bezwaarmaker de betreffende ambtenaar van de gemeente;
  • Belangen van de bezwaarmaker afwegen;
  • De wet- en regelgeving en beleid toetsen aangaande bezwaar;
  • De beslissing aangaande het bezwaar opstellen;
  • Overleggen met collega’s van de betreffende afdeling;
  • Samen met commissieleden een jaarverslag opstellen.

Secretaris bezwaarschriftencommissie uitbesteden

Meester en Meester is een juridisch adviesbureau dat staat voor een veilige en rechtvaardige samenleving. Is uw gemeente op zoek naar een secretaris bezwaarschriftencommissie? Heeft u moeite met het invullen van deze functie? Neem dan gerust contact op met ons, wij helpen u graag! Wij kunnen op basis van tijdelijke inhuur deze functie voor uw gemeente invullen. Meester en Meester biedt rechtsbescherming aan particulieren, bedrijven en de overheid.

Voor niet-juristen kan de juridische wereld soms onbegrijpelijk zijn. Bij Meester en Meester komt talent en kennis samen. Wij maken recht voor iedereen toegankelijk en ontzorgen onze klanten op juridisch vakgebied. Heeft u onze hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op. U kunt ons bereiken via ons contactformulier of per e-mail op info@meesterenmeester.nl. We zijn ook telefonisch bereikbaar op 088-0665002. Onze kantoren zijn gevestigd in Zwolle en Kampen, maar we zijn werkzaam in heel Nederland.

Deel dit artikel

Direct hulp bij uw vraagstuk?